Kanunnik Thiéry, een van de medestichters van Leo XIII en de ontwerper van het H. Hart huis, liet een speciaal art nouveau altaar (zie foto hiernaast) maken door Gustave Serrurier-Bovy, een Belgische architect en meubelontwerper. Samen met Paul Hankar, Victor Horta en Henry Van de Velde was Serrurier-Bovy een van de voornaamste Art Nouveau - architecten.
Gustave Serrurier-Bovy maakte met dit altaar furore op de wereldtentoonstelling van 1903 in Parijs. Of het altaar ooit effectief op Leo XIII gestaan heeft weten we niet. In elk geval is het nu spoorloos.
Dat Art Nouveau gebruikt werd voor religieuze kunst is eerder uitzonderlijk. Het typeert de open, intellectuele geest die op het Leo XIII seminarie door kardinaal Mercier en kanunnik Thiéry werd gepromoot.
Bronnen:
Watelet, J.-G., Serrurier-Bovy : de l'art nouveau à l'art déco. Atelier Vokaer, Bruxelles, 1987.
M. Smeyers, Armand Thiéry: apologie voor een zonderling genie. uitgegeven in de reeks Arca Lovaniensis artes atque historiae reserans documenta: door Vrienden van de Leuvense stedelijke musea Leuven, 1992.
Met dank aan prof. Jan De Maeyer!
Gustave Serrurier-Bovy maakte met dit altaar furore op de wereldtentoonstelling van 1903 in Parijs. Of het altaar ooit effectief op Leo XIII gestaan heeft weten we niet. In elk geval is het nu spoorloos.
Dat Art Nouveau gebruikt werd voor religieuze kunst is eerder uitzonderlijk. Het typeert de open, intellectuele geest die op het Leo XIII seminarie door kardinaal Mercier en kanunnik Thiéry werd gepromoot.
Bronnen:
Watelet, J.-G., Serrurier-Bovy : de l'art nouveau à l'art déco. Atelier Vokaer, Bruxelles, 1987.
M. Smeyers, Armand Thiéry: apologie voor een zonderling genie. uitgegeven in de reeks Arca Lovaniensis artes atque historiae reserans documenta: door Vrienden van de Leuvense stedelijke musea Leuven, 1992.
Met dank aan prof. Jan De Maeyer!